История Беларуси IX-XVIII веков. Первоисточники.


Нарративные источники, эпиграфика
Документальные, эпистолярные, законодательные источники
Памятники культуры, словесности, философской мысли
Музыка, театр, фольклор || Визуальные материалы
Полезные исторические веб-ресурсы
Каталог электронных книг, библиография
Метрика ВКЛ (Литовская Метрика)

Источник: Кніга жыцій і хаджэнняў / Уклад. А.А. Мельнікаў. Мн., 1994. С. 66-91. Там перепечатка с изд.: Редков Н. Преподобный Авраамий Смоленский и его Житие, составленное его учеником Ефремом: Опыт историко-литературного исследования. Смоленск, 1909. Рукопись, по которой проводилась публикация, в издании А.А. Мельникова не указана.

По мнению А.А. Мельникова, Авраамий родился не ранее 1146 года, а умер не позднее 1219 года. Житие же составлено после 1238 года, когда произошло первое нашествие монголо-татар на Смоленск.

Месяца августа в 21 день. Житие и терпение преподобнаго отца нашего Авраамия архимандрита, просветившаго в терпении мнозе и новаго града во святых Смоленскаго. [67]

О пресвятый Царю Отче и Сыне и Святый Душе, Слово Божие, искони сый во веки, сотворивый небо и землю, видимая же и невидимая, от небытие нас в бытие приведый, и не восхоте нас презрети во мнозей прелести мира сего, но посла на избавление наше Сын Свой единочадный. Глаголет бо пророком Дух Святый: "Не ходатай, ни ангел осияны, но сам Сый преклонь небеса и сниде, и родися от святыя Приснодевы Марии без семени от Святаго Духа, и пожив, яко человек, на земли, и страсть претерпев от твари Своея, и смерть вкуси на кресте, безстрастен сый и безсмертный божеством, и во гробе положен, и воскресе в третий день, явися учеником своим и уверив я, и многа знамения показа и чюдеса пред ученики, и взыде на небо ко Отцу и седе одесную, и посла Святый Свой Дух на святыя апостолы и теми вся языки просвети и научи истинне веровати и славити Бога, и се заповедая глаголаше: "Се Аз с вами есмь по вся дни по скончания века". И се, прежде написания молю Ти ся: "Господи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитвами пресвятыя и пречистыя Девы Матере и всех небесных сил, и всех святых молбами даждь ми разум, просвещен Христовою благодатию, подаждь мне, худому и грешному паче всех светлый подвиг житие и терпение начати, еже о житии преподобнаго Авраамия, бывшаго игумена монастыря сего Святыя Владычицы нашея Богородица, егоже в день успения ныне празнующи памят чтем". Се же, братие, воспоминающу ми житие преподобнаго и не сущу написану, печалию по вся дни держим бых и моляся Богу: "Господи, сподоби мя вси по ряду писати о житии богоноснаго отца нашего Авраамия, да и по нас сущии черноризъци, приемше наказание и почитающе, тии видят доблести, восхвалят Бога, и угодника Его прославляющи, и на прочий подвиг укрепятся, паче же во стране сей, яко таков муж явися угодник Божий, о сем бо рече Господь пророком, яко "от утробы матерня возвах [68] тя". Хотящу же ми начати и исповедати, прежде молю, глаголя сице: "Благослови, Владыко мой Вседержителю, благих подателю, Отче Господа нашего Иисуса Христа, прийди на помощь мне и просвети сердце мое на разумение заповедей Твоих, отверзи устне мои на исповедание устень Твоих и чудес и на похваление святаго Твоего угодника, и да прославится имя Твое, яко Ты еси помощьник и всем уповающим на Тя. Во веки, аминь".

Бе бо сей блаженный Авраамий от верну родителю рождъся; беста и та в законе Господни добре живяща в законе благочестно. Бе же отец его всеми чтим и любим, от князь честь приемля: бе бо воистинну от всех опознан, яко и правдою украшен, и мъногими заступленми в бедах помогая, милостив и тих ко всем, к молитве и к церкви прилежа. Такоже и мати его всем благочестием украшена. Та же не яко неплоды беста (двеманадесяте дщерем от нея рождшимася), и не бе има отрочати, и се бысть има от Божия строения.

Многим желанием моляста Бога подати отроча, многи же обеты и милостыня церквам и монастырем дающи. И послушает ю Бог, и даст има отроча. Еще бо ему носиму во утробе матерни, обави и Христова благодать, и возван бысть святыми, якоже прежде Самоила Анне подаст. Бысть бо она жена некая дева и блаженная черноризица от Божия промысла; некогда недели сущи, бысть ей у заутрени и године опочивающи. И удариша в двери и возваша ю, глаголюще: «Скоро востани и пойди; яко отроча Мария роди, имаши ты его крещати». И се бысть глаголаше ми, яко наяве. И вшедши ми в дом к матери его, яко отроча мыяху; мнози же святители свещеннолепно, яко крещением благодати освящающи, и некая жена велми пресветла сияющи предстоящи, одежду имущи белу, яко подобие снегу белеющу, держащи, и слугам вопрошающим: «Кому, Госпоже, дати отроча сие?» И повеле им к себе принести; она же светлою оною ризою, яко светом, [69] одеже и, и даст и матери его. И она рече, яко в той час отроча оживе в моей утробе. И совершившим же ся днем рождению, родиста блаженнаго детища, таче во осмый день принесоста и к святителю Божию, якоже обычай есть християном имя детищу нарещи. Презвитер же, видев детище сердечными очима и благодать Божию прозряше о нем, яко хощет Богу измлада вдатися. Таче минуша 40 дней детищу, крещением освятиша и. Отроча же растяст и кормим родителема своима, и благодать Божия бе с ним, и Дух Божий измлада в он вселися. И егда же бе отрочатем Христовою благодатию в возраст смысла пришедшу, родители же его даста книгам учити; не бо унываше отрача [так в публикации А.А. Мельникова], яко и прочия дети, но скорым прилежанием извыче; сему же на игры со инеми не исходити, но на божественное и на церковное пение и почитание прежде инех притекая, яко о сем родителема радоватися, а инем чюдитися таковому детища разуму. Господня бо бе благодать на нем, просвещающи разум его и наставляющи на путь заповедей Христовых.

Егда же в болший возраст прииде, всею телесною красотою и добротою, яко свет, сияше; родитела же его к браку понуждающим, но той сам не восхоте, но паче: поучив ею и наказав презрети и возненавидети житейскую славу и прелесть мира сего и восприяти монашеский чин. Тема же отшедшима жития сего к Богу; он же повелику обрадовався, и даст Богу славу, тако изволившему. Родителя же яже остависта богатство, убогим раздаде, вдовицам, и сиротам, и черноризцем все, бояся и како бы без печали всех земных отъити и наставити мысль свою к Богу и утвержаяся и учася Господню словеси, глаголющему: «Аще кто не возмет креста своего и не пойдет вослед Мене, несть Мне достоин». Богодухновенныя же книги и святых житиа почитая, и како бы их жития и труды и подвиги восприяти, изменися светлых риз и в худыя облечеся, и хожъдаше, [70] яко един от нищих, на юродство ся преложи и разсмотряя, и прося и моляся Богу, како бы спастися и в кое время прийти. И утаився всех, Богу наставляющу; отшед от града дале пяти поприщ, и острижеся, якоже мнози ведят святыя Богородицы монастырь к востоку, Селище нарицает е. И бысть оттоле по благодати Христове болий на подвиг и на вся труды подвизаяся и мыслию воспоминая святаго града Иерусалима и гроб Господень и вся честныя места, яко избавитель Бог и Спас всего мира идеже страсть прият нашего ради спасения, и вся честная места и преподобных отец пустыня, идеже суть подвиг и труд совершивше: дивнаго начальника всем и возсиявша равна ангелом великаго мню Антония, бывшаго крепка храбра и победившаго силою крестною духи неприязненныя, Илариона, бывшаго ученика его и по нем светлаго в постницех чюдотворца Евфимиа, и иже по них Савву и Феодосия архимандрита, и старейша всех наставника черноризцем сущим окрест Иерусалима. Изо всех любя часто почитати поучение преподобнаго Ефрема и великаго вселенскаго учителя Иоанна Златоустаго и Феодосия Печерскаго, бывшаго архимандрита всеа Росии, и вся святых богодухновенных книг, жития и и словеса проходя и внимаше, почиташе день и нощь, безпрестанно Богу моляся и просвещая свою душу и помысл, и кормим словом Божиим. Яко делолюбивая пчела вся цветы облетает и сладкую себе пищу приносящи и готовящи, тако и вся от всех избирая и списая ово своею рукою, ово многими писцы; да якоже пастух добрый, всеведый паствы иногда на коей пажити ему пасти стадо, а неяко невежа, не ведый паствы, да овогда гладом, иногда по горам разыйдутся блудяще, а инии от зверей снедени будут. Тако всем есть невежам, взимающим сан священства, такоже и корабленик и хитрии кормницы ведуща путь и пристанища их, милости ожидающе от Бога и подобна ветра, а не противу ветру и бури, но з Божиею помощию како [71] достигънути иже нареченнаго града без пакости и потопления. Аще ли во град далний хотяще пойти, то ведущих просим, егда суть пути различнии и места сущих разбойник, и того всего боимся и молим Бога, дабы без всякое беды дойти.

Но на прежде реченная возвратимся, отнележе найдохом - о дарех слова Божия, данное от Бога преподобному Авраамию. Якоже кто хотя наречен быти воевода от царя, то не вся ли збирает храбрыя оружники и тако стати крепко урядившеся на противныя, с Божиею помощию наступити и победити; тако и сей таковому дару и труду божественных писаний прилежа и почитая, и како бы корабль свой своея души Божиею помощию соблюсти многих волн и бурь, реку же, напастей от бесов и от человек и с упованием не погруженну от сих бед онаго пристанища спасеннаго дойти и в тишину небеснаго Иерусалима Бога нашего прийти. Пришет [так в публикации А.А.Мельникова] бо: «Смерть искушения и брань, - по святым книгам, - наше житие се есть, яко неудобь без напасти преити никому же». Аще бо сам владыко Спас Господь и творец всем, и создавый вся, и пришед на спасение наше от пречистыя девы Богородицы, толику страсть прият от своея твари кроме быв всякаго греха, и всех святых, колико не то же ли претерпеша и тако получиша Царствие Небесное, егоже получити и мы молимся.

И пребысть блаженный Авраамий в прежде реченном монастыре во труде и во бдении и во алкании день и нощь, якоже и самому игумену зрящу добраго жития его, радоватися и всей братии славити Бога, и мнозем от мира притекати от него утешения приимати от святых книг. И бе во всем повинуяся игумену и послушание имея ко всей братии, и любовь и смирение имый Бога ради, покаряяся всем. Искусив же его игумен, яко во всем повинуется ему и послушает; бе бо и сам игумен хитр божественным книгам и вся сведый проходя, якоже мнози сведят, и никтоже смея [72] пред ним от книг глаголати, и принуди же блаженнаго Авраамия прияти священный сан. И поставлену ему бывшу диаконом и потом иереом при княжении великаго и христолюбиваго князя Мстислава Смоленскаго. И приим святый блаженный священный сан, большее смирение прият, яко такову благодать Христос ему дарова. Божественную же Литургию со всяцем тщанием, иже за всего мира Христос повеле приносити, и не единаго дне не остави, якоже мнози ведят его бывша, и до самыя смерти и не оставившаго церковнаго правила и Божественныя Литургии и своего подвига; нищету же и наготу, и укорение, яже от диавола, и тугу и искушение от игумена и от всей братии кто может исповедати, якоже ему самому глаголати.

Бых пять лет искушение терпя, поносим, безчествуем, яко злодей: якоже не терпя его и виде себе диявол побежденна от святаго, и воздвиже нань крамолу своими советы, хотя и оттоле прогнати, якоже и бысть. Виде бо диявол, яко мнози от града приходят и учением духовным его множатся и от многих грехов на покаяние притекают. Аще ли и сице речем Богу хотящу, яко несть лепо светилнику во тме сияти и укрытися граду выше горы сущу. Пишет бо о великом светиле и учители всего мира - о Златоустем Иоанне, яко егда отиде в пустыню и пребысть неколико время в пустыни, яко многим трудом и воздержанием и алканием прият вред и нужду от тела, якоже бысть се ему от Божия промысла, да не учитель далече града будет; оттоле вниде во град, уча и наказуя всех страху Господню. Сице же и сему бысть. От диавола научения бо нецыи от иерей, друзии же от черноризец, како бы нань востати, овии же от града потязати и укорити хотяще, друзии же спиру творяще, яко «ничтоже сведуще противу нас» - глаголаху, и тако посрамлени, со студом отхождаху, и паки не престаяху крамолы нань воздвизающе, во граде и везде глаголюще: «Се уже весь град к себе обратил еси». Есть бо, о братия, [73] о сем приложити слово на утешение вам: тако бе благодатию Христовою утешая приходящих и пленяя их душа и смысл, дабы возможно, и не отходящу быти, ягоже [так в публикации А.А. Мельникова] и самому игумену не терпети, многия к нему видя протекающия, и хотя того его отлучити и глаголаше: «Аз за тя отвещаю Богу; ты же престани уча». И много озлобления нань возложи. И оттоле вниде во град и пребысть во едином монастыри у Честнаго Креста, и ту начаша боле приходити, и учение его множайше быти, а враг сетоваше, а Господь раба Своего прославляше и соблюдаше на всяко время, благодать и силу подавая рабу Своему. И пребысть мало время и от многих приемля утешение: подаваху ему на потребу и лище потребы, и потом скоро раздаваше вдовицам и нищим, а сам, еже потребу себе приимаше, украси же церковь иконами и завесами и свещами. И мнози начаша от града приходити послушати церковнаго пения и почитания божественных книг, бе бо блаженный хитр почитати, и даст бо ся ему благодать Божия не токмо почитати, но и протолковати, якоже мнозем несведущим от него сказана и всем разумети. И слышащим к сему из уст и памятию сказая, яко ничтоже ся его утаит божественных писаний, яко николи же умолкнуша уста его ко всем: к малым и к великим, рабом же и свободным и рукоделным, тем же ово на молитву, ово на церковное пение, ово на утешение притекающим. Яко и в нощь мало сна приимающему на коленное поклонение, слезы многия от очию излияв, и в перси бияся и кричанием Богу припадая помиловати люди Своя, отвратили [так в публикации А.А. Мельникова] гнев Свой и послати милость Свою и належащих бед избавити ны и мир и тишину подати молитвами пресвятыя девы Богородица и всех святых. Написа же две иконе: едину - Страшный суд втораго пришествия, а другую - испытание воздушных мытарьств, ихже всем несть избежати, якоже великий Иоанн Златоустый учит, лют день поминает, и сам Господь и вси святии Его се проповедают, [74] егоже избежати негде, ни скрытися, и река огненная пред судищем течет, и книги разгибаются, и судия седе, и дела открывают всех; тогда слава и честь и радость всем праведным, грешным же - мука вечная, еяже и сам сатана боится и трепещет. Да аще страшно есть, братие, слышати, страшнее будет самому уведети.

Се же оставльше, на се паки обратимся, еже о блаженнем Авраамии: и сего убо не престаше страшнаго поминания суда испытания бояся, и не престая прилежно Бога моля и в нощи и во дни, и ко всем приходящим онаго страшнаго дне не престая же о том глаголя и почитая великого оного светълаго учителя Вселенныя Иоанна Златоустаго и преподобнаго Ефрема и всех святых Святаго Духа глаголаннаго, ими себе внимая и всем проповедуя. И бе блаженный со воздержанием от многаго пития; пьянства же отнюдь ненавидя, ризы же по смирению нося, драгих велми бегая и смирение присно имея, на трапезы и на пиры отнюдь не исходя многих ради зазираний, якоже бывают места же избирающих и инех ради многих, яже бывают от многаго ради пиянства и беды, и того ради всего убегаше. Образ же блаженнаго и тело удручено бяше, и кости его и составы, яко мощи, исчести, и светлость лица его бледа имущи от великаго труда и воздержания и бдениа, от мног глагол, яже труждашеся, поя и почитая и молитву принося к Богу. И божественному егда приступаше жертвеннику, на божественное приношение от Господа преданную апостолам на вечери и апостоли нам онаго завета во оставление грехов, со благобоязнством и со вниманием; запрещаше же в церкви не глаголати, паче же на литургии, и заповеда и уча всю имети мысль с душею тогда к Богу; стройно же по чину лепо егда устрояшеся во священнический сан. Образ же и подобие на великого Василия: черну браду таку имея и плешиву разве имея главу. Но не зазрите, братие, моей грубости, не лжа бо сие глаголю или [75] какою хитростию или мудростию, но многих ради, иже его не видеша и не слышаша, и воспоминаю Господа, глаголюща: «Рабе ленивый и лукавый, подобаше бо ти дати сребро мое купцем, да аз бых на них взял с лихвою»; тем боюсь Его осуждения. Сия написую, да сего послушавше, прославим Бога, давъшаго сию благодать и помощь граду Смоленску - блаженнаго Авраамия. Хотящу ми еще глаголати: «Помозите ми в молитвах ваших, да ми подаст Господь и конец совершити хотящим почитати и поревновати житию преподобнаго или преписати и велику от Бога милость прияти зде и в будущий страшный день суда Христова». Но на прежде реченная возвратимся, отнюдуже пойдохом.

Видя же себе сатана побежденна Христовою силою от святаго, яко являшеся ему овогда в нощи, овогда во дни, устрашая и претя и яко огнь устрашаяй в нощи, яко мнозим еще не спящим с ним, да овогда стужая, ово являяся во мнозех мечтаниих, яко и до стропа, и паки яко лев нападая, яко зверие лютии устрашающе, другое яко воини нападающе и секуще, иногда со одра его смещуще, а егда от сна востааше блаженный, по малу сна вкусив от злых окаянных бесовских мечтов, и в день боле ему о сем стужающе, тем же ово собою, ово в жены безъстудныя преображающеся. То же яко о великом Антонии пишется: видя Господь силу неприязненну и его злобу на ны, не попусти всей воли его, но якоже сам весть, тако и попущает по силе приимати его брань, якоже Господь во Евангелии рече, яко ни на свиниях имать власти без Божия повеления, да искусни Божии раби явятся. К сему же учит Златоустый, глаголя: «Господи, аще попустиши единаго врага, то ни весь мир ему не удолеет; то како аз возмогу, кал и брение». Укрепивый же Антония и явлься ему дерзати повелев: «Не бойся: Аз помогу». Той же и сему блаженному Свою благодать и силу подаваше и избавляше, и сими блаженнаго всеми искусив сатана и не одолев, Богу помагающу. И ту крамолу [76] нань воздвиже, якоже и при о Господи бысть: вшед сатана в сердца июдеов, и совет сотвориша нань и много поругавшеся и смерти предаша Господа славы; сице же на сего бысть, якоже бо сатана от прежнего монастыря отгна, сице и ныне сотвори. Не могий окаянный терпети бывающия ради благодати и помощь верным и христолюбивым християном и от всех побеждаем силою Христовою. Но яко есть пасущих душа приимати беды. И вшед сатана в сердца бесчинных, воздвиже нань. И начаша ови клеветати ко епископу, инии же хулити и досаждати, овии еретика нарицаху и, а инии глаголаху нань: «Глубинныя книги почитает», инии: «К женам прикладающе»; попове же зияюще и глаголюще: «Уже наша дети вся обратил еси», друзии же пророком нарицающе и и многа нань вещания глаголюще, ихже блаженный чюжь. Истинною тако реку: никтоже аще бы не глаголя на блаженнаго Авраамия во граде, но диявол о сем радовашася, а блаженный все, радуяся, терпяше о Господе. Собраше же ся вси от мала и до велика весь град нань, инии глаголют заточити, а инии - к снету пригвоздити и зажещи, а друзии - побити и, проведше сквозе град. Всем же собравшимся на двор владычнь: игуменом же и попом и чернцем, князем и боляром, диякони и вси церковницы: внегда послаша по блаженнаго уже всем собравшимся. Посланные же слуги емше, яко злодея влачаху; овии ругахуся ему и бесчинная словеса кидаху, и весь град, и по торгу, и по улицам везде полно народа: мужи же, глаголю, и жены, и дети, и бе позор тяжек видети. Блаженный же бе, яко птица, ят рукама, не уме что глаголати или отвещати, но едино упование имея к Богу, к Нему моляся от таковыя избавитися скорби и печали и в себе воспоминая страсть Господа нашего Иисуса Христа, яко вся сия претерпе нашего ради спасения, и за них моляся: «Господи, не постави им греха сего и не попусти на раба Твоего предатися в руце их, но укроти и запрети, [77] якоже пред ученики на мори ветру повеле умолкнути», якоже и бысть. Князю же и властелем умягчи Бог сердце, а игуменом же и ереом аще бы мощно жива его пожрети.

Ведому же ему на снем, явися Господь в то време преподобному Луце Прусину в церкви Честнаго архангела Михаила: стоящу ему на молитве в 9 час, и бысть ему глас, глаголющ яко: «Се возводят на блаженнаго Моего угодника на снем со двема ученикома, истязати хотят; ты же о нем никако же соблазнися». И глаголаше блаженный Лука на снимающихся на блаженнаго Авраамия и на уничижающих его: «Много бо без правды хуляще и уничижают, но да быша грехи его на мне были. И вы слышасте, яко хотеша сотворити прежде сего, не имуще страха Божия, тации же безумнии, и епископ, како хотеша без правды убити и, иже и еще порок зол и хула и клятва зла и гнев Божий за тридесят лет пребысть и еще пребудет, аще ся того не покаете». Понеже возвратимся о немже начах глаголати.

Приведену бывшу блаженному на суд, ничтоже нань не обретающим, но безчинну попом, яко волом рыкающим, такожде и игуменом; князю же и вельможам не обретающим такия вины, но изыскавше все, несть неправды никоеяже, но все лжут. Тогда яко единеми усты: «Не повинны да будем, - владыко рекуще ко всем, - еже таку нань крамолу воздвигнули есте, и не повинни есми еже нань глаголете или что совещаете, како либо беззаконное убийство». И глаголюще: «Благослови, отче, и прости, Авраамие». И тако отидоша восвояси. Видевше же сия тако отидоша, яко несть им конца в чем осудити и, и реша от епископа на се уготованным крепко стрещи и и блюсти, и ина два от ученик его, иже преподобному служаща добре. Не [так в публикации А.А. Мельникова] утрея же собравшимся игумени и ереи, и вины яже преже глаголаху укоривше озлобивше возложиша нань. И от того времени паки вниде в монастырь, идеже бе преже остриглся блаженный, яко не приемшу ему никоего зла. Се же от сего [78] времени много зла пребысть елико блаженным научени - все тии обратишася на своя дела злых грех. Но слава Богу, терпящему сих всех.

И еще тогда блаженному Лазарю, иереом сущу и по Игнатии епископу бывшу; истинною рещи, яко поборник и пастух Христовы церкве словесных овец. Сей бо бяше Бога ради оставил епископию свою и за многое обидение многих церквей, иже обидят и властели и отимающе чужая без правды и обидяще вдовицы и сироты. Се бо виде и слыша, яко вся без правды яже на святаго и блаженнаго Авраамиа ону крамолу воздвигнули; Богу бо о сем возложиша, сей пришед, глагола к епископу Игнатию: «Великой есть быти епитемии граду сему, аще ся добре не опечалиши». Якоже и бысть.

Блаженный Игнатий, сего послушав, скоро посла по всем игуменом и попом, заповедая и запрещая всем от всякого речение зла престати, яже на блаженнаго Авраамия: «Се бо, послушах вас, на ся от Бога восприях во веки епитемию. И вы, чада, покайтеся, а сами весте, что прияша от Бога воставше и на великаго Иоанна Златоустаго; аще же не покаетеся, то же и вы приимете». Сего же ради блаженный имя нарекл себе своего святаго, подражая, якоже бо Иоанн, подражая, много пострадал от оноя веси и за них моляся Богу, обращая вся к Богу, и спасе я. Блаженный же терпя их запрещение, якоже никомуже не приходити к нему, мнози же мечницы на всех путех стрежаху, а нецыи разграблени быша.

Богу же хотящу всем спастися, овогда же человеколюбие Свое и милость являет, овогда же казня беды дая: глад и смерть, бездождие, сушу, туча тяжкия, поганых нахождения, град пленение - вся, яже на ны от Бога приходят, и теми обращая и приводя к Себе. Да не бо есмы без греха, а терпяще сих, разсудим, помянем, колико злых, яже сотворихом и забытию предахом, в нощи же и во дне согрешающе. [79] Овии судят и хулят свята иерея и черноризца, а сами, яко без греха суща. Слышасте ли Господа, глаголюща: «Святителя Моя и черноризца честно имейте и не осуждайте их, да не сами приимете горкий суд». Да не забудете Господа заповедующа, рече бо Господь: «За всяк празден глагол воздати есть слово в день судный». Павел апостол, вселенныя учитель, глаголет: «Что осуждаете чужаго раба: своему господину или стоит, или падает или востает; силен же Господь воставити и». И паки их ради приходит на гнев Божий на сыны непокоривыя; тем же и мы кождо себе: кождо за ся воздати слово имат в день судный.

Достойно есть иже зде помянути слово, яже от жития преподобнаго Савы и о патриарсе Иерусалимстем Илии, егоже Анастасий царь без правды повеле изгнати от престола и иного в него места возведе. Якоже се услышаша во Ерусалиме граждане, яко изгнан бысть патриарх, и зело порадовашеся ему и яко за то прийде на ня гнев Божий и бысть пять лет глад, да накажутся не радоватися о зле ни о коем же; якоже прийти ко оному преподобному Саве и глаголати: уже суть братия не ядше всю неделю, да уже есть нам не ударити в трапезе в било. Преподобный же Сава утешая, глаголаше, яко не имат Бог презрети раб Своих. По глаголу же преподобнаго бысть: некто христолюбец тридесят велбуд имея, яже ко блаженному посла в лавру, всякаго брашна наполнив изобилна. Якоже призва иконома Сава и глагола к нему: «Есть ли ударити в било?» Иконом же повелику похули себе. А иже о цари Анастасии рекохом, иже патриарха Илию с престола отгна: и гнев Божий за то постиже и яко сказуют смерть его: яви бо ся облак и молния разве о полате царево; тако гоним есмь, убиен гневом.

Достойно же есть помянути зде о великом светиле всего мира, яже на святаго Иоанна Златоустаго воставше, злии погнаша. И явистася ему великая апостола Петр и Павел [80] глаголюще: «Дерзай, страстотерпче Божий, Господь с тобою, мир ти буди: мужайся и крепися, прияти бо имаши воздаяние - Небесное Царство и венец светел от Бога. А воставши на тя лютою смертию от Бога казнь приимут, яже и на скоре прияти имут зде и в будущий суд». Скончавшу же ся блаженному, сбыстся проповедь святую апостолу на крамолствующих и на изгнавших святаго, да овии от епископ напрасную смерть приимаху, инем же прыщи синия по ногам бываху проседающеся, иному же напрасен огнь свыше сшед, руце и нозе усуши, иному же нога объятрися и нача гнити, и претираеме ей, яко от тоя и другой тожде вред прияти, и в три лета едва душу испусти; иному же яко затыка язык во устех бяше, и на дску вписав, глаголаше свой грех, яко на святаго Иоанна Златоустаго хулу глаголах. Евдоксию же лютый недуг порази, лоном бо ея кровь идяше, и по том бысть смрад и черви породи, и тако горкою смертию живот свой зле сконча, ибо видети гнев Божий напрасно находяй и многим мукам и смерьтем предая тяжко.

Но на преже глаголанное возвратимся еже о блаженнем Авраамии помянем. Скоро на сих бысть, да овии от игумен, инии же от попов напрасную смерть приимаху, яко ведуще бывшии в сонме на блаженнаго; тужаху и припадаху ему на ногу, прощение просяще, а не бывшии в сонме радовахуся. Пишет бо в Златых Чепех всея Вселенныя святых отец, яко быст некий отец от преподобных, многим ползу творя словом и житием; нецыи же от действа диявола завидевше и оклеветаше, многи отсекоша от него и якоже к нему ползы лишиша, последи же уразумевша дияволю лесть и покаяшеся к нему и прощение от него прияша: последи же овии возбеснеша, овии в различныя беды впадоша греха ради. Рече бо Спас: «Смущаяй вас, той приимет суд кто любо буди». И не есть подобно помянути повесть некоего отца духовна к сыну духовну: корабль есмы мы, кормник [81] же - Бог всего мира, направляя и спасая своими присными угодными рабы, реку же: пророки и апостолы, святителя и вся учителя Божия, даже и до скончания веку сему; да аще мы на ся возмем инех осуждати, изгоняти в правду или без правды, то уже восхитили есмы от Бога и отдали есмы оному противному, рекшему дияволу, Божий корабль. Ныне же не вемы ся, в чем есмы, понеже взяла ны есть противная буря, и егда ны принесет ко истоплению, тогда ся помянем безуспешно, яко никтоже нас о своих гресех печется и плачет, но ины осуждаем и хулим. Якоже рече Господь: «Человецы взяша суд Мой; уже бо их осудиша, Аз им не сужду, того ради да не осуждении будете от Бога». Аще бо кто приимет благодать от Бога и дар поучения, то ни весь мир таковаго может оскорбити, имат бо надо всеми Бога помощьника. Якоже рече Господь: «Аз есмь с вами и никтоже на ны».

Се же оставльша, на прежнее возвратимся. Бывшу же бездождию велику во граде, яко изсыхати земли и садом и нивам и всему плоду земному, яко незаконно бысть время; всем тужащим и молящим Бога, и сам епископ блаженный Игнатий с честным крилосом и з богобоязнивыми игумены и иереи и дияконы и черноризцы и со всем градом, с мужы и жены и весь младый возраст: вкупе весь град окрест ходяще с честным крестом и со иконою Господа, и с честными мощми святых и с великим умилением и со слезами помиловати люди Своя и послати милость Свою на землю и отвратити гнев Свой: «Пусти, Господи, дождь и одожди лице земли, молим Ти ся, Господи святый». И скончавшим отпуст, крестом и святых мощми воду освятивше и отидоша кождо во свояси. И не бысть дождя на землю, и быша в печали велице. Се же бысть от Божия промышления. И хотя Бог блаженнаго Авраамия объявити, некоему возложи Бог на сердце сущу иерею, яко сошед помяну христолюбивому епископу Игнатию еже о блаженнем [82] Авраамии, сице глаголя: «Вси молихомся, не послуша нас Бог, кая вина такова яже на преподобнаго Авраамия, яко лишен бысть Божественныя Литургии. Егда и того ради бысть от Бога казнь сия». Тогда блаженный Игнатий вскоре посла по блаженнаго Авраамия и призва испытав, яко лжа и оглаголание по зависти и злобе дияволе бысть, и глаголя: «Прости и благослови, честный отче, за неведение мое се ти сотворих; и весь град благослови и прости послушавших лживых клеветник и оглагольник». И благослови его паки пречистую и честную Литургию совершати и моли Бога о граде и о всех людех, да помилует Господь и подаст богатно дождь Свой на землю. И глагола блаженный к святителю: «Кто есмь аз, грешный. Да сице повелеваеши выше силы моея. Но, - глагола, - воля Божия да будет о всех нас. Ты прежде о сих помолися, о святителю честный, о своем ти богопорученном ти избранном святом стаде словесных овец». Отшедшу же блаженному и молящуся Богу и глаголющу: «Услыши, Боже, и спаси, Владыко Вседержателю, молитвами святителя Твоего и всех иерей Твоих и всех людей Твоих, и отврати гнев Свой от раб Твоих и помилуй град сей и вся люди Твоя, и приими, Милостиве, всех воздыхание и со слезами молящих Ти ся, и пусти и одожди, напой лице земли, человеки и скоты возвесели; Господи, услыши и помилуй». Еще преподобному не дошедшу своея келлии, одожди Бог землю дожьчем, яко славити Бога всем и глаголати: «Слава Тебе, Господи, яко скоро услыша Бог раба Твоего». И бысть многа радость во граде, и оттоле начаша притекати во граде вси и глаголати, яко помилова Бог, избави ны от всех бед твоими, отче, молитвами. И отселе боле просветився по благодати Христове.

Лепо же есть помянути и о житии преподобнаго отца Феодосия Печерскаго всея Росии; хотя Бог веру раба своего явити и от того места на другое преселити, и пресветлейшу и пространнейшу церковь возгради, и уже [83] умножившимся братии, и показа Бог чудо в нощи: яко сказуют рекуще, бысть яко дуга во образ от верха церковнаго, а другий холм конец яе [так в публикации А.А. Мельникова], и преподобнаго отца Феодосия идуща со иконою пресвятыя Богородица и братия вслед идуща и поюща, якоже и бысть потом.

Такоже и ныне помянем о преподобном Авраамии и о молитве пресвятыя Богородица и братии вслед идуща и поюща, якоже и бысть потом, и хотящим показати место, на немже блаженный хощет жити и инем мнозем иже с ним спастися. Преподобный же и богочестивый Игнатий мысляше создати церковь каменну во имя святаго Игнатия в память себе и есть вне града таково суща место близ равно угодно на поставление церкве и все могуще восприяти ряд монастырьский; искупи ограды овощныя окрест его и постави церквицу во имя святаго Игнатия Богоносца, и потом ту разрушив и на ино место пресели, и основа большу, и нарече во имя святыя владычицы нашея Богородицы положения честныя ризы и пояса. И быша в нем неколико братии, блаженнем питаеми епископом Игнатием. Некоторые же буяве несмыслени, уничижаху, глаголюще: «Аще хощет кто да идет на игумменство, имя нарицающе». Преподобный же епископ ко мнозем глаголаше и благодатию Божию прозря духовныма очима, яко имат Бог прославити место се и молитвами пресвятыя Богородицы, и мнози имут в нем спастися о Христове благодати о Бозе пребывающе, и в нем притекающе христолюбивии людии.

По мнозе же времени Богу о сем промышляющу, стужаше бо в себе блаженный Авраамий, яко далече сущу града приходящим. Такожде блаженный помянув епископ Божиею волею, тогда призва единаго от своего честнаго крилоса - перваго от старейших протопопа именем Георгия, глагола к нему о блаженном Авраамии, помянув, яко далеча ему сущу града, скорбь ему велия, да призовет и скоро. Блаженный же скоро прииде по повелению епископа [84] и вшед сотвори поклонение, глаголя: «Благослови, владыко святый, раба своего». Епископ же призва блаженнаго Авраамия, утешая, глаголаше: «Како, отче, о Господе пребываеши?» Оному же рекшу: «Ей, владыко святый, истинною молитвами твоими добре». И рече к нему епископ: «Хощу дати тебе благословение, аще приимише е». Отвеща блаженный, глаголаше: «Честно есть благословение, яже но и дар». И глагола к нему епископ: «Се, благословение поручаю ти и даю пресвятыя Богородицы дом; пойди, хваля Бога и славя, и моли о всех».

Блаженный же радовашеся и хваля Бога, такову даровавшего благодать рабу Своему молитва святыа Богородица. И входящу ему во врата монастырская, и свет возсия ему в сердцы от Бога и с радостию просвещая душу его и помысл, якоже се всем поведаше, яже сице: во сне виде лествицу досязающу до небесе и глаголаше, яко есть Господь на сем месте. То же и сему открывашеся, уже бо Господь искусна яви и и сбытся псалом Давидов: «Возведе человеки на главы наша, проидохом сквозе огнь и воду и изведе ны в покой». Якоже бо царь по многих победах и трудех на болший сан и честь возводит своего воина, да уже и сему Господь Бог сам подает рабу Своему утешение, яко трудившуся и всех сердца обращая Своею благостию, дальним же и ближним, и просвещая всех душа.

И оттоле нача пребывати в первом подвизе, и всем же притекающим с радостию великою, ибо велия благодать Божия на граде, вся просвещающи и веселящи и хранящи и избавляющи, тишину же и мир и всех благих на многа лета подающи и еще не оскудети имат молитвами святыя Богородицы и преподобнаго ради Авраамия и всех святых Его. И оттоле прослави и Господь болше, занеже зде блаженнаго оскорбивше, обращатися начаша и припадаше на ногу, просяще прощения, иже всеми ненавидим быв; ныне же всеми любим быст, да иже прежде бояхуся прийти, тии убо [85] не боящеся, но радующеся приходяху; не точию граждане едини прихождаху, но с женами и з детми, и от князь и от велмож, работнии же и свободнии притекаху, вси своя грехи к нему исповедающе, и тако отхождаху в домы своя радующеся.

Приим же блаженный дом святыя Богородицы и украси ю, яко невесту красно, якоже и прежде рекохом,— иконами и завесами и свещами, якоже и ныне есть видети всем притекающим ея милости и заступлению в хвалу Богу и угодника его; мнози же хотяху быти черноризцы, но не ту абие пострыгаше, ведый труд и искушение велико от общаго всех врага. И се братии числом 17, сице же блаженный искушаше от Христовы благости, вся бо Господь ему откровенно даяше разумевати; жити хотящим и к нему притекающим тако отвещавая, глаголаше к послушливым и смиренным, повелевая им часто притекати к себе, елико бо их от златолюбия и злобы - тех удаляшеся, сице бо и от своих напастей много и от черноризец приимаше искушения. Да того ради не приимаше скоро, искушаше же сице ведый по книгам, но слыша некоего игумена сице бывша точию 12 числом имяше монахов, два же во искусе, а егда кто хощет от него пострищися, то знаменаше прежде, к коему брату внидет: да аще вхождаше к подвижну брату, то стоя славяше Богу, руце воздев и о нем моляся к Богу, и аще ли к такому, то печален бываше. Но в себе блаженный помышляше, ведый, яко нужно есть ленящимся сий подвиг черноризцем, а подвизающимся рече Господь: «Возмите иго Мое на себе и научитеся от Мене, яко кроток есмь и смирен сердцем, и обрящете покой душам вашим и утешение, ибо ярем Мой благ и бремя Мое легко есть». Всем притекающим к тебе истинным сердцем велику же любовь стяжаста блаженная; епископ же радовашеся, яко таковаго дарова ему Бог свята и блаженна мужа, Авраамий же радовашеся, яко таковаго дарова ему Бог свята и блаженна епископа и паки радовашеся Авраамий, яко таков дар [86] благодати приим от него. Мало же по таковей любви пожив епископ и преставися к Богу, по правде рещи воистинну святу и преподобну и к Богу подвизася, от юности потрудися и до самыя седины великаго священничества. И тако преставися к Богу святитель великий Игнатий града Смоленска, яко же в преставлении его мнози заповедают о нем глаголюще, яко велик свет сниде нань с небесе, яко страх нападе на всех, и тако взыде, радуяся, на небеса, совершив течение о Господе Бозе. И вси вопросим милости от Бога, да помилует ны по милости Своей, яко таковаго святителя дарова граду сему.

Оттоле нача больше подвизатися блаженный Авраамий о таковем разлучении преподобнаго, во смирении мнозе и в плачи от сердца со воздыханием и со стенанием, поминаше бо часто о своем разлучении души от тела блаженный Авраамий, и како истяжут душу пришедшии ангели, и како испытание на воздусе от бесовских мытарев, како есть стати пред Богом и ответ о всем воздати, и в кое место поведут и како и в которое пришествие предстати пред судищем страшнаго Бога, и каков будет от судии ответ, и како огненная река потечет, пожигающи вся, и кто помагая будет, разве покаяние и милостыня и безпрестанныя молитвы и ко всем любы и прочая дела благая, яже обретаются помогающи душа. Мы же сего ни на памети имамы, но ово о сем, а другое о ином станем, не имущи не единого слова отвещати пред Богом.

Пребысть же блаженный в таковем подвизании по вся дни и лета живота своего, о сем бдя и моляся со воздыханием. Многи же научив и наказав пребывати в добром труде, во бдении же и молитве, в терпении же и смирении, в милостыни же и в любви и сице утвердися со слезами многими сих не забывати николиже и глаголаше: «И мене, смиреннаго, не забывайте в молитвах ваших, молящеся владыце Богу и пречистой Его Матере со всеми святыми Его». [87] И по том болезни на блаженнаго нашедши, и тако преставися, предав блаженную и святую свою душу Господеви, Егоже желаша, и получи Царство Небесное. И пребысть блаженный Авраамий подвизася лет 50 от юности до конца живота своего о Христе Иисусе, Господе нашем, Емуже слава со Отцем и со Святым Духом ныне и присно и в безконечныя веки. Аминь.

А се конец блаженнаго и преподобнаго отца нашего Авраамия, и похвала, и граду сему заступление, и Пречистей Богородице Приснодевей похвала

Аз же, грешный и недостойный Ефрем, в лености мнозе пребывая и в последний всепразден и пуст быв всех благих дел, разве в праздно имя облекохся во ангельский сий сан: именем черноризец нарицаюся, делы же злыми далече отстою. И како нарекуся, но и последний нарещися не могу, дела бо злая, яже содеях, обличают мя и стужают, темже последний в житии блаженному рекохом бысть ученик, иже ни по малу бых последуя житию, терпению, смирению, любви, молитве и всех его благих нрав и обычай, но по вся дни пиян, веселяся и глумяся в неподобных делех, иже в правду бых празден. Он умильно плачася - аз же веселяся и глумяся, он убо на молитву и на почитание божественных книг и на славословие в Божию церковь тщася - аз же на дремание и на сон мног, он еже трудитися и бдети - аз празден ходити и в лености мнозе, но [так в публикации А.А.Мельникова] убо не празнословити и не осуждати - аз же осуждати и празнословити, он страшный судный день Божий поминая - аз же трапезы велия и пиры, он памят смертную и разлучение души от телесе и испытание воздушных мытарей - аз же бубны и сопели и плясания, он еже подражати жития святых отец и подобитися благому житию их и почитая жития их и словеса - аз же бых подражая и любя пустощная и суетная злых обычай, он еже умалити себе и уничижити [88] — аз же веселитися и гордети, он нищету любя и безымейство и вся раздавая требующим и сиротам - аз же еже собирати и не подаяти, побежден от многий скупости и немилосердия, он по смирению ризы нося - аз же красны и многоценны, он храмину и постелю жестоку - аз узре постелю мякку и теплу и не могий терпети, он студень и мраз терпяше - аз же баню имея утешну и терпя, он о нищих терпя и тужа, изволяя сам алчен быти и не вкуся - аз же отнюдь их ненавиде и презре, он нагих видев плещу и неодеянных, мразом измерзша, одея - аз же не вем, яко тии такоже от тоя же утробы произыдоша, и еще же мнози утаившеся странствуют Господа ради, якоже рече Павел апостол, Вселенныя учитель: «Их же ни весь мир имать, яко ходиша во овчиах и в козиях кожах, заблуждающе и скрывающеся по вселенней, не имуще дому, скитающеся в вертепах и в пещерах земных Господа ради».

Ей, отцы и братия, не могу дивнаго и божественнаго и преподобнаго образ и подобие похвалити, груб и неразумен сый; оного бо образ светел и радостен и похвален - мой же образ темен и лукав и мерзок и безстуден, аще хощу, не достигну, како имам похвалити: прошу милости и помощи от Господа и все упование имея, надежду и помощь возлагаю на Пречистую Деву Богородицу Марию, та бо больше всех дерзновение к Сыну своему и Богу нашему Иисусу Христу, молящеся со всеми безплотными силами и со всеми святыми, могущи мя спасти и избавити от всех бед, та ми есть помощница и поручница животу и спасению зде и в будущий день, та бо вест избавити и подати помощь своим рабом елико и когда требуем ея на помощь - в дому и на пути и на мори, в бурях и волнах, на бранех и во всех бедах скорое моление обретающися на помощь в нощи же и во дни, и на всяк час избавляющи и хранящи от все[х] дел сатанин, глаголю, и всех его демон, и от всякия крамолы и поганых нашествия, и всех совет [89] и совещания испроверзи святителя и монахи и всего церковнаго чина и сонма, князя же и вся христианы в молитве, госпоже, исъпроси, пресвятая и Приснодева Марие, Сына своего и Бога нашего, молящи прилежно за порученное тебе стадо новых людий, яже избра Сын твой и Бог наш Иисус Христос, иже прииде на землю, родися от пречистыя ти утробы и бысть Сын, Бог и Человек, и страсть и смерть прият, якоже изволи, тако и бысть, от гроба воскрес и царство адово испроверг, и на небеса ко Отцу взыде, и разруши всю силу неприязнену, тако разруши ныне измаильтеския языки, разсыпли и расточи, яко прах от гумна ветру, молитвами пречистыя Ти Матере и возвесели новыя люди избранное стадо, гнев Свой устави избавление и милость подати, да и еще пребудем Твоею милостию, Вседержителю Господи, да не рекут языцы: Где есть Бог их? Но услыши и приими молитву всех молящих Ти ся, иного бо помощи не имамы, разве Тебе. И мое же худое, грешнаго и недостойнаго раба Твоего Ефрема, моление умаленное: «Господи Иисусе Христе, приими и помилуй, и не отлучи мене лика преподобных, аще Ти и много согреших и Тя прогневах паче всех, но не вем иного Бога, разве Тебе. Иже словом всяческая яко восхоте и быша; Ты бо повеле - и создашася, и всяко дыхание хвалит Тебе, Владыку и Господа, сотворшему и создавшему всяческая. Направи мя и научи мя, Господи, творити волю Твою, и посли благодать в помощь рабу Твоему, да всегда Тобою направляем и сохраняем, избавлюся от всех нападений вражиих. И подаждь всему граду и рабу Твоему руку Твою помощи всегда ми падающу и люте согрешающу, и не повели взяти, о Владыко, от мене души моея непокоянны от тела грешна, но малое покаяние мое приими, яко блуднаго сына и блудницу и разбойника, и воскреси мя и оживи, во мнозех гресех суща молитвами святыя и пречистыя Ти Матере девы и всех небесных сил и всех от века святых послуживших [90] и много потруждшихся по Тебе, иже и ныне преподобнаго и блаженнаго отца Авраамиа успение празднуем и радующеся ликовствуем».

Радуйся, граде, тверд снабдим и храним десницею Вседержителя. Радуйся, пречистая дево Мати Божия, иже град Смоленск всегда светло радуется о тебе, хвалится, тобою избавляем от всякия беды. Радуйся, граде Смоленск, от всех находящих зол избавляем молитвами пресвятыя Богородицы и всех небесных сил и всех святых Его. Радуйтеся, апостоли, пророцы и мученицы и святители, преподобнии и праведнии, и вси святии, в день и в памет святаго успения преподобнаго отца Авраамия. Радуйтесь, пастуси и наставницы Христова стада: патриярси, епископи, архимандриты, игумени, иереи и диакони и весь черноризческий чин и честных черноризец и преставльшихся о Христе, иже и еще о Бозе и о Господе живущии в христоименитой вере - светло радуйтеся, ликовствующе, в память успения преподобнаго Авраамия. Радуйтесь о Христе, любимии и богохранимии цари и князи и судии богатии и славнии, нищии о Бозе уже преставльшиися о Христе и еще о Господе здравствующии и всяк, реку, возраст, мужеск пол и женеск, юноша, старцы, в честное успение богоноснаго отца Авраамия. Радуйтеся о Господе, множество везде нищии и убозии, слепии же и хромии, трудоватии и вси просители, не имуще где главу подклонити, иже претерпеша глад, наготу, зиму, иже претерпеша многия сугубыя скорби и напасти и на мори и на суши: озлобление, прогьнание и разграбление без правды от вельмож и от судей неправедных, иже сия вся прияша и претерпеша с похвалением и благодарением о Христе Иисусе, Господе нашем. И ныне радуйтеся и вы, отшедшии и преставлшиися от сего света и паки и еще живущии с терпением о Бозе, веселитеся и радуйтеся и ликовствуйте во святое успение богоноснаго отца Авраамия. Радуйся, Сионе и Ерусалиме и Христова [91] Господа нашего Иисуса Христа Церкви, мати всем церквам, в немже Христос волею прият и претерпев крест и смерть и воскресе за наше спасение и избавление. Радуйтеся, святая и честная сущая вся места окрест Иерусалима и преподобных пустыня, се бо суть святых домове, в нихже добре поживша ныне веселятся о Господе. Радуйтеся, по всему миру Церкви Христовы и домове святых, иже от всех святитель и игумен, иерей и диякон и черноризец и от всех боговерных и христолюбивых христиан, иже моление и приношение приносяще на святый жертвеник за оставление греховнаго завета, и да призрит вся содержай Владыко Господь Саваофь и приимет и посетит, яко благ, всех иерей, молящих Ти ся и приношение приносящих Ему и стоящих со страхом и с великим вниманием послушающих святаго Евангелия и святых всех учения сладкаго и всех любовь имуще и терпение, не воздающих зла противу злу, труждающеся во блазем деле день паче от дне, злых отбегающе, а к добродетели, благим делом и трудом повинующися, радующеся и веселящеся о Господе Бозе помощи милости Его, и да подаст нам Свою благодать и избавление от всех зол, и безконечнаго мучения избавит ны, то бо есть благий и великий дар милости Его - вход в безконечное Царство Господа нашего Иисуса Христа со всеми избранными Его, послушающих и сотворивших волю Его, темже поем и молимся славимому от всех небесных сил и от человек, яко во веки милость Его на всех творящих волю Его, яко Тому слава и честь и держава и поклонение - Отцу и Сыну и Святому Духу ныне присно и во веки веком. Аминь

OCR: О.Л., 2002.
Модернизация и редактирование страницы: февраль 2009 года.







Hosted by uCoz