История Беларуси IX-XVIII веков. Первоисточники.


Нарративные источники, эпиграфика
Документальные, эпистолярные, законодательные источники
Памятники культуры, словесности, философской мысли
Музыка, театр, фольклор || Визуальные материалы
Полезные исторические веб-ресурсы
Каталог электронных книг, библиография
Метрика ВКЛ (Литовская Метрика)

Источник: Мальдзіс А.І., Крамко І.І. Невядомы помнік палемічнай літаратуры XVII ст. ("О образех, о реликвях") // Беларуская лінгвістыка. Вып. 24. 1983. С. 57-61 (аутентичная транскрипция).

Полемическое произведение монаха Жировичского монастыря Феодосия найдено в Библиотеке Академии наук СССР (Ленинград) в рукописном сборнике в фонде П. Доброхотова, № 38 (11.9.21). Датируется 1622 годом.

До читателя.

Геретицы вси едных артыкулов вѣры запрелися, чытелнику ласкавый, а других дивными своими фалшыръствы вышпотили. Межы иншыми и тот: о поединковой ласце Божой ку местцу яковому с[вя]тому, о путнованю людей набожныхъ до них, о образех, о реликвах с[вя]тыхъ дивных блюзнерствъ ужывают чуда Бозские, през нихъ бывалые, розмаите щыплют, забобонами, гуслами, балвохвалством то называютъ, вѣрных Божих лифы, образками и иными розмаитыми словы титулуют против ясному писму Старого и Нового Тестаменту, зданю старожытныхъ отцовъ с[вя]тыхъ и захованю всее ц[е]ркве. А хотя ж и оный в писме то Божом (яко естъ Бог вшехмоцъный и нѣчого у него не ест трудно) чытают, яко през розмаитые речы створоные цуда чинил, добре то знают, такъ на то дбают, яко... [1 об.] на светлост слонечъную и так имъ то смакует, як наядовитшая трутизна, але не див, кгдыжъ и апостолове были едным вонностью жывота ку жывотови, а другимъ вонностью смерти на смерть. Если ест закрыта Евангелия наша, мовит Павел с[вя]тый, естъ закрыта в тых, которые гинут, што не зъ апостолов а нѣ з Х[ристо]са, леч з них самих естъ вина. Так тежъ и геретыцы, ижъ в многих артыкулах блудять... треба на их блуд и на выводы фалшывые... од килконасту сот лѣтъ (а жен... и ап[о]с[то]ловъ) образы с[вя]тыхъ и мощы... въ учстивости мет приняла и до... местцъ и образов ходити звыкла... [Жи]ровицкая церъков, цудами слынучы... Божое и образу Нас[вя]тъшое Девицы. [П]ротожъ такъ в посполитости всѣхъ... зов яко и того цудовнаго боронячы и розго... [2] шаючы таковые велможности Бозские, держыся науки ангелское, к тобе ясно выреченое: дѣла правѣ бозские розголошат, а таемницы кролевские таит слушно ест. Абы добродейства Божие в потомные часы слынучы и не заранялися, покажемъ, ижъ то не новая естъ реч, але старожытност местцамъ певнымъ Богу ласку свою дават, релѣквямъ розмаитымъ моц цудовъ чыненя уделят, образы в ц[е]ркви мѣть, месцъ с[вя]тыхъ набожне навежат, наостаток цуда которых есмы з полныхъ хвалы Божое людей могли досягнуть выпишу, абыс наймилшый и геретыком уста умел запират, правды кафолицкое боронит, и набоженствомъ ку тому мейсцу цудами вславеному палат, а в молитвах ку светой пречыстой помнажатся. Буд здоров и ласкав [2 об.] (образов поламане до болшого геретыцства вступ) если учъстивост релѣквей и месцъ с[вя]тыхъ болит геретыком, лечъ немней и образы, або и горей бо выкинувшы образы з ц[е]ркви снадней прити до погаржаня мощами святых, и набоженъства ку нимъ, а то бы был великий вступъ до геретыцства, которое явне свою потварь на кафолики кладет, якобы то было балвохвалство образы в ц[е]ркви мѣть, же пан Бог образов заказалъ мѣть: же то ест противко писму. Але то все фалшъ, што геретыцство малюеть а то естъ все правда, што кафолицство держит и вѣр... кгдыжъ сам Бог в старом законе росказал образы розмаитые мѣть, гафтованые, рысованые, битые (то ест неодливаные а нѣ дутые) зъ самого сребра и злота, абы ся тогды реч сама снадней могла понят, положу тут самое приказане [3] Божое. Не учынишъ правѣ собѣ рытынъ, а нѣ жадного подобенства Г[о]с[поду] и не будешъ его хвалити, а нѣ ся кланят, а нѣ служыт. Семдесят прекладачов преложыли рытыну идолом, то ест балванъ, абовем иншая реч естъ балванъ, а иншая реч образъ. А тая и великая межы ними естъ розность, образъ ест правдивое речы властное подобенство, яко кгды малюемо чловѣка, коня, Г[о]с[пода], так Ориген и Феодорит розумеет, а балванъ естъ фалшывое подобенство то ест значачы то, чого правдиве немашъ, яко кгды погане выставяли слупы Венере, або Мѣнерве. Оные знаки балваном были ижъ значыли б[о]га або богинѣ таковые яковыхъ не было, нѣмашъ, ани быть могут. А так ани правдиве значыли. Але были фалшывые знаки, и протож негде писмо не зоветь правдивого образу балваномъ, але тылько рытины поганские такъ называеть [3 об.] ижъ фалшивыхъ богов значыли, протожъ писмо кгды мовит: не будешь мѣти богов чужых. придает: не будеш ся им кланял, а нѣ служилъ, то естъ не мей до них внутръное вѣры и хвалы которое кланяне найболшей залежит на умысле яким ся хто серцемъ кланяет, бо если ся хто кланяет створеню маючи его за бога, естъ балвохвалство. А если для яковое учстивости, которая естъ повинна створеню цнотливому, святому и значачого што святого, або зверхность яковую маючому. в тым немашъ жадного балвохвалства, але учъстивост пристойная и слушная. Балване же пакъ, вшелякого поклону заказует, ижъ балванъ естъ. Кгрецкие слова в тым сут значнейшые? посполите лятриа богу, дулис людем, и ангеломъ служит, (хвала Богу и людем может быт узычона умысломъ людскимъ) отож маешъ яковых образов и чого в нихъ бог заказуеть, бо ижъ тымъ, а не иншымъ концемъ заказалъ их, ясно естъ [4]. З другого приказаня, кгды херувимов казал по обоей стороне выротницы учынит, херувим правѣ, нехай будет на еднымъ боку, а другий на другом. Обадва боки ублагалне нехъ закрывають ростягаючы крыла, и нех один на другого смотрит, обернувшы тварь на ублагальню. Над нею была таблица, якобы венок в руках двох херувимов там ся пан Бог Мойсеови указывал и там бывалъ ублаганый, яко сам же о тымъ сведчит: буду праве мовит до тебе, над ублагалнею спосродъку двохъ херувимовъ.

В той скрини ховано тые реликвѣ (нотуй, заслепеный геретыку) о чымъ и Павел с[вя]тый сведчыть. кадилницу, ведро золотое маючое манну, леску Ааронову, таблицы тестаменту. Самъ тежъ Богъ ужа меденого (который был фикгурою Х[ри]с[то]вою) казалъ завесить, хоч ведалъ же его жыдове мѣли за бога хвалить. Саломон въ своей ц[е]ркви наробил херувимов [4 об.] розмаитых, лвовъ, воловъ, фруктов и иных речей дивныхъ на што в писме жадного росказаня не мѣлъ. А вжды того Богъ не зъганил и жаден его с того не штрофовал, а нѣ балвохвалцою, и балванъникомъ не звалъ. Наостаток самъ Богъ ремесла малярског, сницарског, тъкацкого и вшеляког научылъ Безеелема и товарыша его Оолѣаба, о тожъ правдивое кафолицъкое вырозумене о образехъ. Неяко геретыцы, которые жадное дыференцыей межы с[вя]тыми и проклятыми речами не хотят учынити, зачым сродзе блудят. Грешит тогды тот против приказаню Божому, который рытье або подобенства якие чинит, абы е за боги хвалил, або фалшывых боговъ знаками е удавал. Але тот не грешит, хто образы для чого пристойного чинит, бо в ц[е]ркви Божой маемо образы абы нам были яко книги евангелией, и жывотов с[вя]тыхъ. абысмы не препоминали тыхъ которых милуемо, а жебысмы [5] таковыми знаками цноты святых людей чтили, а до таковых же цнот и святобливостей заправялися. Колѣна (абовем) або голова пред образом схиляется што люди видят, леч мысль бежыт взгору, чого люди не видять. Прото не з видомыхъ речей, але внутръних мають геретыцы эксаменъ чынити, и науку брать, яковою ся интенъцыею што дееть. Кгды пред образом которого с[вя]того клянямыся и упадаемо так ся молим. Святый м[у]ч[е]н[и]ку, або еп[и]с[ко]пе, або пустыннику Г[о]с[поду] молися за нами, если Х[ри]с[то]въ (ведлуг выображеня фикгуры) мовим. Хр[и]сте которыйсь то поднял и учынил для насъ, который седиш на правицы (не матерѣо а нѣ фарбо) змилуйся над нами. Нехай же замолкнут незбожныхъ геретыковъ уста которые нас за балвохвалцовъ удають. Ото справилисмыся имъ, яко и яковых образов ужываем [5 об.] поневажъ довели и показалисмы, же Бог ласки своее узычаеть речом створоным, такъже и того же не балваны, але образы Х[ри]с[то]вы, Матки его Пре[чи]стое, херувимов и иных с[вя]тыхъ в церкви ставяемъ слушне ихъ чтѣмо, а пан Бог цуда при них, и през нихъ, яко и през иные речы створоные чинить, для тогож маемо оныхъ меть в учстивости и шанованю великом, бо яко з тамтыхъ речей, то ест релѣквей и иных с[вя]тыхъ жадная зъ себе ничого не мает, едно з Бога, так тежъ и образы маемо о тым под законом ласки, досыт сведецтва од годныхъ вѣры людей, которые близшы часов апостолскихъ жили: и гисториков церъковныхъ, яко образы розмаитыми цудами пан Богъ въславял. Напрод, о оном образе называемом нерукотворном, которог самъ Хр[и]стосъ выконтерфетовал, приложившы [6] хусту до твари, и Абагареви кролеви послалъ, который розмаитыми цудами слынул. О нем Ефремъ с[вя]тый диакон зацный церъковный доктор пишеть. Такъ тежъ Дамаскинъ ест не последний над с[вя]т[о]го Ефрема. Адриянъ папежъ, и Евагрий церковный гисторикъ, и Никифор, и иныхъ немало. Естъ такий другий в Риме, которог называють Веротка, и тотъ цудами слынеть. О образе в мѣсте Беритѣ повѣту Антиохийского Афанасий с[вя]тый пишет, яко его жыдове кололи и пакости ему яко самому Х[ри]с[т]у на крыжу висячому выражали. А яко много цудовное крови з него вытекло, так ижъ ся то от жыдов затоит не могло, ажъ наостаток незличоный почетъ з них до Хр[и]ста присталъ. То с[вя]тый Афанасий филяръ диаментовый церковный, потужный шлет на арияны, и дошли того же оный образъ был малеваный от Луки с[вя]того, и достался был святому Никодимови а потым ото тамъ сукъцессыве. Къ господареви християнинови [6 об.] о образе Х[ри]с[то]вомъ которог невѣста од кровотоку уздоровленая пред домом своимъ на высоком местцу в месте Пенеаде названом поставила была и о цудахъ которые ся при нем дѣяли, шыроко гисторикове церковные выписали, Евсевий и Никифоръ, и Феофилактъ. Под которым зелко выростало, которое кгды уросло, скоро досягло подолка шаты образа Христова, внет всѣ хоробы уздравяло. тот образъ Юлиян апостата, кгды скинути и столчы, а на местце его свой образъ поставити казал, внетъ онъ образ его перун з неба струтил, а образ Х[ри]с[то]въ от хр[и]стиян учъстиве зобраныи и в церъкви былъ схованый, о чымъ Созомен, в ц[е]рковной историей сведчить. Леонови цесареви въсходному образ Григория Назыанского тварь одверънулъ и мовы ведлуг звыклости не дал. Саватия цесара Влосское земли одорваньем и поветремъ моровымъ за псованье образов Бог карал, такъ иж в самом [7] Констанътынополю по килка крот сто тисячей люду нагле легло. То светчить Зонар. Павел диакон выписует: яко одному иконоклястѣ, псователеви образов, тварь каменем розбита была. ижъ он пред тымъ тварь образа с[вя]тое Пр[е]ч[и]стое розбил был, (книг 1 о речах на свете бывалыхъ). Естъ незличоныхъ писмъ о тымъ у докторов с[вя]тых. гисториков ц[е]рковныхъ и жывотахъ с[вя]тыхъ. Там тя яко до жродла отсылаю. Лечъ здаеть ми ся (еслис ест вѣръный або хочешъ быть вѣрным) же досит маешъ на тыхъ. Послушный на самом звычаю ц[е]рковномъ (не пытаючися и не шпыраючы много) переставаеть.

Знай же яко панъ Богъ чтит тыхъ которые его и иныхъ святых образы чтят, а яко сродзе ся гневает на тых которые их не шануют и пристойное учъстивости им не выражають. Тых праве которые мя велбять велбити буду, а хто мною горъдить без чести будеть, якъ бовем ушановане образу (кого выражает маловане [7 об.] люб рысоване) на самую ся особу стягаеть, (чест образов на того ся стегаеть, чый ест образ) так же неушановане на оногожъ преступает если кролеве свецкие (яко мовит с[вя]тый Стефан за образы мученик) кгды бы образъ их пред очима ихъ повергъшы хто допталъ и розмаите лжил гневаются, яко далеко болшъ Хр[и]стосъ за свои и за с[вя]тыхъ образы слушне ся гневати маеть... же пред образами с[вя]тыхъ упадаемъ, и молимся, маем того приклад въ патриарху Иякове, который поклонился верхови лески Иосифовое, а не грешыл яко и мы не грѣшымо, бо не дереву ся кланял, але сцептрови его, и не материю чтил, але Иосифа и зверхност его, ижъ он былъ первшымъ по фараоне паном всего Египту. И кролевая Гестеръ целовала верхъ лески короля Асвера. Также и мы кгды упадаем на ймя Исусъ, слышачы слово тое не голсу ани слову тому, але самому Х[ри]с[то]ви учстивость [8] чынимъ, яко и в фикгуре образов не матерыю, не фарбы, не малеване чтимо, лечъ того ж Хр[и]ста, которог оный образъ выставует и значыт. Штож за зыску з того маемъ, тот о котором Василий написал. Хто ся прави, ко чти которого мученика (або образу с[вя]того) дотыкаеть, тот берет неякую частку ласки и моцы, которая в ним естъ, якожъ тут до реликвий с[вя]тыхъ (всем вобецъ) не быт набожным, кгды ся участниками ласки Божое стаемъ, и неяко посвяцаемся.

Великое и незносное шаленъство, и тяжкий упор и затверделость геретыцкая не хотет межи посполитыми а приватными домами розделеня учинит, которое на чест и хвалу пану Богу, а святымъ на честь и на пометку будуем, што самъ прирожоныи розумъ (бы на то жадного [8 об.] писма, росказаня Божого и прикладов розмаитых не было) указуе, же иншые местца до посполитог людского обцованя, а иншые для хвалы Божое, чыненя оферъ, слуханя слова Божог и науки збавенное быть мусят. А причына того естъ тая, поневажъ люде местца и начиня не посвецоные, и Богу неотданые, инакшею церемониею нѣжли посвяцоные, и Богу отделеные звыкли шановат и ест заказъ стародавный собору Халкидонского, абы ц[е]ркви Богу посвещоные не были на посполитое мешкане оборочаны, и начиня церковного до службы Божой обраного, и одделеного, тыкати жаден ся не важил, опроч належных особъ дияконов и презвитеров.

Срокго ся п[а]нъ Бог гневал в старомъ законе на тыхъ, которые не шановали дому Б[о]ж[о]го, яко на Валтасара кроля Вавилонского, на Иосию кроля жыдовского, же обадва кролевство [9] стратили. Ты Осии, Златоуст мовить, вшол правѣ абы св[я]щ[е]нъство одержалъ алижъ и кролевство стратил. Противне зась Давыд чынилъ всѣмъ тымъ, которые домов Божыхъ и оздобностей ихъ не шануют и не милуют, же ся с того префалят мовячы, Пане умиловалемъ оздобу дому твоего и местце прибытку хвалы твоеи. Даниил такъ собе дом Божый Ер[у]с[а]л[и]мъский поважал, же будучы в Вавилоне, окна своего мешканя отворившы молился. Въвойду, мовит Д[а]в[ы]дъ с[вя]т, в мнозьствѣ м[и]л[о]с[е]ръдия твоего до дому твоег, и буду ся кланяти ку ц[е]ркви с[вя]теи твоей. Оставил намъ прикладъ побожный чъченя домов Божых зацный у Бога и у людей Ияков патриарха мѣсца с[вя]тые и притомностю ласки Божое посвещоные и обраные, кгды з оного сну в Харране оцкнувшыся мовит, не естъ то ничого едно дом Божий и ворота небесные и назвал местце оное Бежъил, то ест дом божий [9 об.]. Сын Божий велце ся образил на цкуючих и продаючих в ц[е]ркви Ерусалимской и столки имъ спроворочал и повыметовал. А не допустил, абы хто мел нести начыне посполитое през ц[е]рковъ и слова зъ пророка мовил: писано естъ: домъ мой дом молитвы названыи естъ, а высте его учинили лотромъ яскинею. Если то о оной старозаконной ц[е]ркви, где быдло оферовано, мовил, а штож о нашой церкви, где ся жывый баранок сынъ Б[о]жий въ особе хлѣба и вина штод[е]нь оферуеть, розумети маемъ? Где не олтарь посвещаеть дары, але дары посвещают олтар, и естъ наша церков яко другое небо для притомности и обецности Х[ри]с[то]вое, бо по посвещеню истность хлѣба устает. А зостает Хр[и]стосъ з душею, з бозством, в тѣле, в особе хлѣба и вина, яко вси церковные научытели розумеют. Прото тежъ и въ веръшах набожныхъ церков так мавяет, в церкви правѣ стоячы, на небе стояти здаешся [10]. Если Мойсеови, и Исусу Наввину зъзути обуве казано, абы не дрзко до речей с[вя]тыхъ приступовали и научылися местца с[вя]тые чтить, яко далеко болшъ церкви кафолицъкие мают быть у болшомъ ушанованю. Яковъ патриарха посох Иосифов въ поваженю мел и кланялся ему, так тежъ кролевая Естеръ посох кроля Асвера цаловала, зверхность и преложенство его чтячы, яко над то церъквей кафолицъких начыня посвещоные и образы мают быт чъчоны. Про учътивост тых особ кого выражають, кгдыж учтивост тому чый ест образ. Слушне тогды чынят кафоликове, же местца святые навежають до оных ся купять, и дороги далекие подыймують, зъвлаща где естъ особная и поединъковая ласка Божыя, што наша Жировицъкая церъков, з обецности чудовнаго образа маеть. Не новый але старый то звычай в ц[е]ркви Божой, и з прикладу набожных людей утверъжоный, навежат местца с[вя]тые, и ласки Б[о]жое [10 об.] в них дознавати. Великую похвалу въ Еванъгелии светой оные три кролеве зъ своего пелкгрымованя мают шукаючы Хр[и]ста, в чом и намъ приклад сличный оставили, абысмы и мы не литуючы кошту и працы, долгости и трудности дороги не уважаючы, небеспеченства жадног предъ себе не беручы, шли на местца светые з набоженством поганъ оныхъ што до Филиппа мовили, хочем Исуса видети: так еу[а]г[е]листъ залецает. Пришли, правѣ были до Ер[у]с[а]л[и]му на свято абы ся поклонили. Такъ же и подскарбего королевое муринское Сабы, Лука еу[а]г[е]листъ, набоженство рочное въ Ерусалиме отправуючое шыроко описуеть. Приехалъ мовить былъ поклонитися до Ер[у]с[а]л[и]му не надаремне, а не по яковои посполитой потребе, але жебыс поклонит, набоженства зажыл. А кгдыжъ погане так были набожны, же на одпусты здалека приеждчали, а штож хр[и]стияне набожные не мають чынить, маючы и самого збавителя [11]. В тым взор, бо и онъ з Начыстшою Маткою своею, и з Иосифом часто до Ерусалимское ц[е]ркви, не омешкива(ю)чы жадныхъ законныхъ свят, хажалъ, и путноване отправовалъ. Але геретыцы чынят на то окрикъ. не потреба мовят Б[о]га по розныхъ местцахъ шукат, въвезде ест. А тые чому не чынили такъ, але ото (вѣрячы иж естъ Богъ везде) на певные местца пелкгрымовали, и сам Збавител мог бы Иосифови, старушкови оному фолкгуючы, и бл[аго]с[ло]веной матце своей, мовить, не ходете, тутъ и ввезде ест Богъ. Але и сам им товарыства допомагал. Правда же ест Б[о]гъ везде, взглядом истности бозства, але не взглядомъ ласки. Кгдыжъ на иншомъ местцу естъ особливым способом яко при сажавце Ерусалимской, надобне о тымъ Августынъ с[вя]тый мовит, яко, правѣ, не вси с[вя]тые мають дарь уздравяня, так тежъ не во всѣхъ ц[е]рквахъ або местцах с[вя]тых чуда панъ Богъ хочеть мѣти, который даровъ своихъ узычает каждому якъ хочеть [11 об.]. Бо не везде чуда чынит, але обирает на то певные местца и персоны на которых и през которых чуда чынить и людем добродейства даеть. Ачъбы моглъ гдежъ колвекъ чынити, кгды бы ся такъ подобало воли и мудрости его то все Августын с[вя]тый. Над то не потреба ничого писати, досыт тот с[вя]тый замкнулъ уста всем геретыкомъ, и ненабожникомъ ку местцамъ с[вя]тым. и ленивцомъ ку горачшему набоженству. Тыхъ ся слов того светог и стародавности церковное, кафолику милыи, деръжы и наследуй. А помнажайся, рости и палай ку местцомъ с[вя]тымъ. Велбъ ихъ и ты, кгды их Богъ увелбилъ, яко тежъ и Жыровицъкая церковъ ест, чудами з ласки Божое увелбена, уччона, и надана. Которые тобѣ тут южъ заразъ кластися починають.







Hosted by uCoz