История Беларуси IX-XVIII веков. Первоисточники.


Нарративные источники, эпиграфика
Документальные, эпистолярные, законодательные источники
Памятники культуры, словесности, философской мысли
Музыка, театр, фольклор || Визуальные материалы
Полезные исторические веб-ресурсы
Каталог электронных книг, библиография
Метрика ВКЛ (Литовская Метрика)

Источник: Крамко І., Мальдзіс А. Невядомы помнік старабеларускай пісьменнасці // Беларуская лінгвістыка. Вып. 23. 1983. С. 49-54.

"Гисториа" найдена в Библиотеке Академии наук СССР (Ленинград) в рукописном сборнике в фонде П. Доброхотова, № 38 (11.9.21). Размещена там вместе с полемическим сочинением монаха Феодосия "Об образех, о реликвях".

Гисториа або повѣсть людеи розных, вѣры годныхъ, о образѣ чудовномъ Пренас[вя]теишое Д[е]вы Марiи Жировицкомъ в повѣте Слонимскомъ, во всемъ згодливая, коротко выписаная и з немалою працою и старанемъ собраная презъ многогрешного отца Феодосия: з. н. с. ст. в. молит усердно всякаг[о] прочитающаг[о] сия; да прогл[аго]леть за нь Отче н[а]шъ. ащ [здесь сокращение под титлом - О.Л.]

[с. 16] Всему повѣту Слонимскому не ест тайно, же около року г[оспо]днего 501 на том местцу, на котором тепер сут церкви манастыр, и роли, была великая пуща, маючая в собе немало звѣру, якож розумею же для жыру барзо способног[о], который был в той пущы бестиямъ, то местце од продковъ Жировом або Жировичами ест названо, або теж од хлопка тогож назвиска Жыръ, который неколис по части уживал тое пущы, до которое пастухом славное памети его м[и]л[о]сти п[а]на Александра Солтана рыцера гробу Б[о]жог[о] и подскарбег[о] надворного В[е]л[икого] кн[язства] Л[и]т[овского] (который собе у Казимера третег[о] Якгеловича корол[я] полского тые Жыровичы выслужил) трафилосе з быдлом загнати, по которой прехажаючися обачил один з них на древе грушковом лесномъ якобы во огню яком образ стоячы, чым престрашоным будучы зволал товариство, которое пришедши тоѣ видели, и нерыхло осмелившися, кгды вже огонь тот гаснул (якос имъ на он час видело) образ взели и п[а]ну своему занесли, которог[о] он взявши до шкатулы сховал. Але Г[оспо]дъ Б[о]гъ, который звыкль прославлят прославляющих его, не допустил наяснейшое десницы оболокати неведомостю людемъ засланят, и так знаменитого скарбу в землю закопат, але рачей жебы всим требующимъ был выставленый, и для того без вотпеня з шкатулы зникнул. [с. 17] Хотечы его бовемъ раз указат гостем, ничог[о] не знашол, чомус побожный пан велце удивовать не могль, повторе кгды тыеж пастухове способом вышей писаным на том же местцу тот же образ знашедши п[а]ну оддавали здумевалсе не ведаючы, што мел з ним чинит. Спустившис еднак на волю Б[о]жию, ехал сам до тое пущы с пастухами, видеть хотечы местце, на котором им образ показовал. Там приехавшы долго з великим подывенем мыслил, што бы то было же ся так на незвычайном местцу знайдовал. По таких мыслях был през килка годин в захвиценю, гдес досконале о воли Б[о]жой доведал. В часе потом коротким казал розрубиват оную пущу, а потом церковъ спанялую будовати, которая кгды докончоная была уберами ее вшелякими надал и тотъ образ чудовный в сребро оправивши в ней поставил и не мало презвитеров ховал для одправованя порадного и уставичног[о] набоженства. Тая помененая церковь в колкодесят лѣтъ по збудованю от свечи с припадку не добре загашоное вся немал в попел се обернула. Образъ еднак с[вя]т[ый] и таблички приносные при ним вцале найдено, ачъ врихле потом сам образ зникнул и перенеслъся был невидоме (без вонтпеня справою ангелскою) на камен великий, который и тепер ест на том же местцу под горою [с. 18] идучы до церкви мурованое. А в тым кгдыс вси о том образе с[вя]том пытали, фрасовали, смутилис, не ведаючы, где быс подел, детки (по немалом часе), которыес на он час в школе учили, играючы вдень коло погорелиска видели на око панну якус барзо сличную в коле пломенистом на оном камени седячую, чим престрашившисе розбеглисе и презвитором ознаймили. Они засе повести детинной не довераючи, сами пошли смотрит, если бы так было, идучи там особы вже не видели, але свечу якуюс горащую здалека обачили (которая потом, кгды по тот образъ с[вя]т[ый] со крестами приходили, зникнула) и образ о своей моцы стоячы, которог[о] з набоженством взявши, первей до домку одног[о] а потом до церковки врихле зготованое з веселем невымовным внесли, где през немалый час стоял, и чуда великие там же бывали: але з ыншими веспол оздобами и тая книжка в которую все писан[о] з оною церковю вышей помененою згорела. А иж мнозство людей з розных сторон и далеких в потребах своихъ на то местце ест приеждзало, так се зместит в оной церковѣце не могло, збудовано потом троха болшую церковъ з древа до часу и образ чудовный до нее перенесено. А о тым его м[и]л[ость] п[а]нъ Иван Александрович Солтан, маршалок надворный В[еликого] к[нязства] Л[итовского], материю на муроване церкви кгрунтовное готовал, которое не докончивши с тым се светом пожекгнал. До тог[о] [с. 19] и то поведают же по взятю образа с[вя]т[ого] з оног[о] каменя з[ъ]явилас барзо добре выражоная рука правая и седзене которые знаки для частого толченя от розных людей (поведают бовем, же от фебры помочным ест) загладили; образ сам ест каменный светлошаровый рытый кгруглодолгий накшталтъ яйца, постат на ним Пречистое Д[е]вы Марии, од головы по бедра вырыта, а на правой руце младенец I[су]с целый вырытый для частог[о] цалованя людей побожных трохас выгладил: бо ажъ до н[а]ших часов без шкла его ховано. Запах мевает сам през се барзо пенкный и приемный. Наостаток и то треба ведать, же в очах людей дворных и в герезий або в греху смертелным будучи отменяется, часом бовем чорнымъ, а часом якобы чим заслоненым показуется, што килка особь на собе доброволне дознали. Великости ег[о] хто хочет может се з учстивостю присмотритъ. Ласки барзо значное от Г[оспо]да Б[о]га за причиною Царицы Н[е]б[е]сное тые дознавают, которие на то местце с[вя]тое з вѣрою щирою и з уфностю великою оферують. Тог[о] всег[о] поведачем и сведками сут тые которыхъ имена нижей видиш:

Феодосий иеромонах з[а]кону с[вя]т[ого] Василия сознаваю тым писанем руки моее власное, жем власне так от многих людей о тым образѣ с[вя]томъ слышал яко се тут гистория писала.

Я, Исидор Иванович свещенник Люшневъский, будучи прошоный от чесного отца Андрея Офанасовича Бегуновског[о], который през старост свою великую не могучи свои руки подписат при памети еднак еще будучи вызнавал предо мною и пред чесным отцем Феодосием иеромонахом зак[о]ну с[вя]того Василия, которий его о всем выпытовал, же все так власне было, яко се тут гистория о образе Жировицком Пречестой [так в публикации - О.Л.] Б[огоро]д[и]ци выписана. Для чого то все и я зознаваю пишучи рукою моею власною року 1622 м[е]с[я]ца ген[вара] 18 дня.

Я, Варфоломей Поликарпович, предъ тым будучи свещеником Жировицким лит 50, а тепер Ополским, сознаваю тым писанем, жем так власне от продковъ моих слышал о [о]брази светом Жировицком, яко ся тут гистория писала.







Hosted by uCoz