Гісторыя Беларусі IX-XVIII стагоддзяў. Першакрыніцы.


Помнікі старажытнай беларускай пісьменнасці / Уклад., уступ. артыкулы, каментарыі - канд. філалагічных навук А.Ф. Коршунаў. Мн., 1975.

Лист 15. До Миколая Радзивилла, воеводы Виленского (16(18).VI.1574).

До Миколая Радзивилла, воеводы Виленского1

Ясневельможный милостивый пане воевода виленский, пане а пане, пане мой милостивый!

Даю ведать в(ашей) п(анской) м(илости): тых часов, июня шостнадцать дня, з Смоленска воевода смоленский2 дал ми знать через посланца и лист свой, иж государ его, князь великий московский, отпустил владыку Молдавское земли з Москвы на имя Исаю, который, де, у государя его был для милостины, ознаймуючы, иж и лист свой, государ его, до его королевской милости, государя нашого, ему дал, абых его добровольне без зачепки пропустил.

А потом тот владыка до Оршы прыехал. А при нем людей человека пять, возки два. И был у мене в именечку моем Смольнянах3 июня осмгонадцать и дал ми лист за князя великого печатью, писаный до его к(о)р(олевской) м(илости), государя нашого, зашитый, за которым просил мене, абых его добровольне пропустил. И мовил мне, жебых тот лист, до государя писаны, розшил а з него вырозумел, а ему лист свой пропустный4 дал, питаючисе дороги.

Я, того не смеючы учинить, ани ми се годило5, и яко тот лист воеводы смоленского до себе писаный, так и тот лист до государя его милости от князя великого зашытый, до в(ашей) п(анской) м(илости), пана моего милостивого, яко до найвыжшое рады государское и канцлера посылам. И мовыл есьми ему, абы с тым листом сам до государя е(го) м(илости) ехал.

Он поведил, же ми дорога великая ест ехать в строну делеко, просечы пильне, абых ему проводника и лист дал. Которого есмы гды пытал, як давно з волоское земли6 от государя своего выехал а на которые местца до Москвы шол, дал ми тую справу, иж, дей, "есмо вышол з Молдавское земли от государя своего з места его Выслучья7, просто, де, есми шол на Белгород8, на Очаков9, на Перекоп10, на Путивль11. И будет, де, тому по светом Юлии12 в кольку дней год целый, як есми з Волох вышол. А з Москвы, дей, мене отправил князь великий, далшы милостиню, о светой Тройце, святе прошлом".

А так иж я, слуга государский и в(ашей) м(илости), м(илостивых) п(анов), стеречи того повинен, иж бых таковых людей, которые не за листы государскими и не через панства государские з земли выходят, (а. — А.К.) из чужых се земль через панства государские зврочают,— звлаща, иж было слыхать, же воевода волоский по смерти славное памяти государя нашого некоторые, де, пересылки через посланцы свои до князя великого чынил, — не хотел есми его был без воли и ведомости государское и в(ашее) м(илости) панов з Оршы пустить. Але, иж ми таковый лист от князя великого до его кор(олевской) м(илости) писаный показал и дал, менючы быть, иж в том листе до е(го) м(илости) государя нашого о пропущение его пишет, я яко с тое прычыны, так иж вжо в панство государское увышол, пры замку пограничном держать ми его было не годило и ховать теж есьми его до науки в(ашей) м(илости) не смел, на чом лист ему свой пропустный дал. А ведь жем до подстаростего в(ашей) п(анской) м(илости) борысовского, пана Фронцковича, а в небытности его до е(го) м(илости) наместника писал, ижбы был там до науки в(ашей) м(илости), моего милостивого пана, колько дней в Борысове13 задержан.

А в(аша) п(анская) м(илость), п(ан) м(ой) м(илостивый), кгды того посланьца моего до мене будеш рачыл росказать отправить, росказане и науку свою панскую враднику в(ашей) п(анской) м(илости), пану Фронцкевичу, рачыш дать, есьли его до е(го) кор(олевской) м(илости) пустить або где обротить. А особливе прошу, абым до себе от в(ашей) м(илости), моего милостивого пана, коло таковых людей и напрод достаточную науку мел, которые з панств государских и до панств государских без листов короля е(го) м(илости), пана нашого, звлаща без печати Великого княжества Литовского выходят и приходят, а если се трафит и за корунною печатью, мам ли таковых людей пропущать?

Пры том новины, годные ку ведомости в(ашей) м(илости), своему милостивому пану, ознаймую, которые о непреспечности и войне князя великого московского с татары дал ми таковую справу, иж, де, князь великий, по отправе его з Москвы, сам тегнул з войски своими до Серпухова. И видел есьми, де, войска немецкого петнадцать тысеч збройного люду, которых наперед з делы до войск передних на Оку реку выслал. За ними дел двесте и шестдесят проважоно, затым трыдцать тысеч стрельцов, меж которыми сам з двором своим ехал.

Пытал же есьми его: "Много бы того войска было всего?" Поведел, иж, де, мне того яко чужоземцу трудно ведать, але, де, поведают некоторыи, же люду того идет шестдесят тысеч, окром черни. Яко ж, де, и знак того ест, же люд собраны муси быть великий, бо через всю землю его едучы, трудно человека увидеть, кром детей а голов белых14. Пришло ж, де, до него с Черкас15 козаков государя нашого черкаских пятьсот нендзных, ошарпаных, которые, де, едучы, подошли под войска татарские и больш полторы тысечы одогнали и вязней достали. А к тому, де, з войска татарского переметчыки прыбегли. Од Дону теж козаки, которых, де, тысяча и семсот (там. — А.К.) уставичне лежат, прислали ему вязнев, послов татарских, которых царевичи з войска своего до татар нагайских послали были, намовляючи их, абы им ку помочы были.

А так, гды се тое всё до него зобрало и ведомость о войсках татарских взял, охотно, де, вельми пошол и великую, де, ласку людем своим и опатрение паказал. А черкасом тым, де, и назбыт жалование чинил. И так, де, слыхать, же войск татарских великое множство вышло. Поведают, де, якобы и сам цар (з ними. — А.К.). А идут, де, на двое. Але, де, гды прыйдет до потребы, восполок зниматсе мают. Войска, де, теж особливые, звлаща татар своих, тых против королю шведцкому16 послал.

В(аша) м(илость), мой милостивый пан а добродей, рачий о всем том ведать.

А о себе покорно низко чолом бью, абым з милостивое ласки в(ашей) м(илости), моих милостивых панов, якое ж кольвек опатрение мети мог.

С тыми жычечы в(ашей) п(анской) м(илости), м(оему) м(илостивому) пану, в ласце божой при добром здоровью (быть. — А.К.).

Писан у Смольнянах, июня 16 дня, року 1574.


1 У выданні Археаграфічнай камісіі гэты Ліст пададзены пад № 11 і датуецца 18 чэрвеня 1574 г.

2 Высветліць прозвішча тагачаснага смаленскага ваяводы не ўдалося.

3 Смальняны — зараз населены пункт Аршанскага р-на Віцебскай вобл. Вядомы з XV ст. як вотчына роду Бельскіх. У 1501 г. вял. кн. літоўскі Аляксандр Казіміравіч Ягелончык (1460—1506) падараваў іх сваёй жонцы, дачцы рускага цара Івана III Алене. У 1522 г. кароль Сігізмунд I (1467—1548) аддаў іх гетману Вял. кн. Літоўскага кн. К. I. Астрожскаму (1460—1530), а кароль Сігізмунд II Аўгуст (1520—1572) — рускаму кн. Андрэю Курбскаму, які выменяў на іх Ковель у Сангушак. Пэўны час тут жыла каралева Бона Сфорца (1494—1557), замак якой быў разбураны ў 1708 г. у час вайны са шведамі.

4 Ліст прапускны — афіцыйны дакумент, які выдаваўся іншаземцу на льготны праезд і служыў пасведчаннем яго асобы.

5 "...ани ми се годило" — г. зн. а мне гэтага рабіць не прызначана.

6 "...з волоское земли" — г. зн. з Валахіі, тэрыторыі сучаснай Румыніі.

7 Выслучча (зараз Васлуй) — румынскі горад на р. Бырлад. У свой час тут знаходзілася рэзідэнцыя малдаўскага гаспадара Стэфана Вялікага (1435—1504).

8 "...шол на Белгорад" — г. зн. Белгарад-Днястроўскі (былы Акерман), які ў XV—XVII стст. быў сталіцай заснаванай тут нагайскімі татарамі Белгародскай Арды.

9 Ачакаў — партовы горад на Чорным моры, узнік у 1492 г. на месцы зруйнаванай у 80-х гадах XV ст. Крымскім ханствам крэпасці Дашыў, пабудаванай літоўскімі феадаламі ў 30-х гадах таго стагоддзя. Калі татары заснавалі тут свой горад-крэпасць, яны назвалі яго Кара-Кармен (чорная крэпасць), а туркі, якім ён дастаўся ў хуткім часе, перайменавалі яго ў Ачакаў. З гэтага апорнага пункта татара-турэцкія агрэсары рабілі разбойніцкія набегі на Украіну, Расію і Польшчу.

10 Перакоп (зараз Чырвонаперакопск) — горад на Чангарскім перашыйку, які злучае Крымскі паўвостраў з мацерыком. Сваю назву атрымаў ад рова, які тут пракапалі ў старажытнасці крымскія татары, каб абцяжарыць праціўніку доступ да свае крэпасці Ферх-Кермен, пабудаванай ханам Менглі Гірэем у XV ст. У турак яна называлася Ор-Капі, а ў рускіх і палякаў — Перакоп.

11 Пуціўль — старажытны рускі горад на р. Сейм (левы прыток Дзясны). Уваходзіў у склад Чарнігаўскага княства. У другой палавіне XIII ст. быў цэнтрам удзельнага Пуціўльскага княства. Апеты ў "Слове аб палку Ігаравым". Каля 1356 г. захоплен Вял. кн. Літоўскім. У 1500 г. увайшоў у склад Расіі.

12 "...по светом Юлии". — г. зн. пасля царкоўна-каталіцкага свята ў гонар папы рымскага Юлія I (337—352). Яго дата — 12 красавіка.

13 Барысаў — беларускі горад на р. Беразіне. Першае летапіснае ўпамінанне аб ім адносіцца да 1127 г. З канца XIII ст. апынуўся пад уладай Вял. кн. Літоўскага, з 1542 г. знаходзіўся ў складзе Віленскага ваяводства. У 1563 г. стаў цэнтрам староства, якое было ўладаннем спачатку кн. Агінскіх, потым Радзівілаў.

14 "...кром детей а голов белых" — г. зн. апрача дзяцей і жанчын. Па польскаму звычаю "белымі галовамі" звычайна называлі жанчын незалежна ад іх сямейнага становішча.

15 Чаркасы — старажытны ўкраінскі горад на р. Днепр. Узнік у другой палавіне XV ст. з казацкіх пасяленняў, якія ствараліся для барацьбы супраць татарска-турэцкай агрэсіі. У пачатку XVI ст. горад стаў цэнтрам староства. У 1536 г. тут адбылося паўстанне супраць літоўскіх феадалаў. Пасля 1569 г. Чаркасы трапілі пад уладу Рэчы Паспалітай. Яго насельніцтва прымала ўдзел у паўстаннях Касінскага (1591—1593), Паўлюка (1637) і ў нацыянальна-вызваленчай вайне Багдана Хмяльніцкага (1648—1654). Да 1648 г. Чаркасы былі галоўным казацкім горадам, рэзідэнцыяй украінскіх гетманаў, якую Б. Хмяльніцкі перанёс у Чыгірын.

16 Маецца на ўвазе Іаан III Ваза.


Hosted by uCoz